Kjære elever, lærlinger, unge voksne

Av UROlærer Helge Zimmer.

Helge har holdt tale på avslutningen for Fridtjof og de andre som nå er ferdige på yrkesfagutdanningen på Elvebakken. Om noen andre kan ha nytte av det ligger den her.

Gratulerer med at du har gjennomført to år på Elvebakken! Det har vært to unike år i norsk skolesammenheng, og mange av dere har sikkert syntes de har vært vanskelige – men nå er de altså ferdige! Og ett nytt kapittel i livet starter!

Ett nytt kapittel kommer ofte med frykt, men også håp. Frykt for det ukjente, det nye, det usikre og håp om at det nye vil bringe det som gjør at du skal få det bra.

Både frykten, og kanskje håpet, husker dere sikkert fra dagene før skolestart i 1. – og ikke minst den dagen dere møtte opp her for aller første gang. Tenk tilbake på hvordan du følte deg da… Du var sikkert spent og lurte på hvordan det ville bli her. Og så håpet du kanskje at det skulle bli interessant, spennende og gøy. Nå har du din fasit på akkurat det. Og du har livserfaringen av å begynne på noe helt nytt. Den erfaringen er jo veldig nyttig akkurat nå.

Min erfaring er at alle nye kapitler i hovedsak kommer med dette. Frykt og håp. Du frykter at det skal gå dårlig, at du ikke skal bli akseptert, at du skal dumme deg ut, eller ikke være flinke nok – og dermed få det ubehagelig og vondt – Men du håper at det skal bli lett, at du skal føle mestring, bli likt, ha suksess og oppleve en flyt i livet – og dermed få det behagelig og bra. Men frykt og håp er bare tanker og drømmer. Virkeligheten blir alltid en blanding av godt og vondt. Det er uunngåelig – for livet kommer med overaskende vendinger – akkurat som en pandemi, hjemmeskole og plutselig bortfall av eksamen.

Du kan jo se på din egen erfaring etter disse to årene på Elvebakken? Har det bare vært vanskelig? Eller bare gøy? Har du erfaringen av at du egentlig kunne bestemme deg for hvordan det ble?

Det å ha det godt – er enkelt. Mens det å ha det vondt er vanskelig. Det er derfor alle prøver å få det godt – men jeg vet ikke om noen som har fått det til. Så det beste rådet mitt er å akseptere at livet også kommer med smerte – og så bli god til å ha det dårlig. For da – da er det ingenting som kan stoppe deg i livet. Å bli god til å ha det dårlig er en enorm FRIHET.

Og alt du opplever i livet tar du med deg i livet som læring og erfaring.

Både de gode og de vonde tingene.

Og jeg håper du alltid tenker tilbake på disse to årene på Elvebakken som viktige – og lærerike år. Kanskje ble du skikkelig gira på et nytt fag, kanskje opplevde du kjærlighetssorg for første gang, kanskje fikk du en skikkelig god venn, kanskje hadde du det vanskelig og kjipt med hjemmeskole.

Dette er dine unike erfaringer – som vil ligge som en grunnmur i livet når det utfolder seg.

Så jeg ønsker deg lykke til i det nye kapitelet som står foran deg. Om det er lærlingplass, mer skole eller ingen av delene.

Og lykke til med den virkeligheten som kommer din vei.

Lykke til med å ha det dårlig og lykke til med alt det gode.

Livet er vilt, vakkert og ukontrollerbart – så se om du kan slippe kontrollen, bli fri og surfe med så godt du kan.

Sjokolade

Å være tilstede med barn