Gå mot uroen…

Av Gro Sigurdsen, elev på UROskolen.

Når livet gjør vondt. Når du ikke vet hva du skal gjøre, eller hvor du skal gå. Når du kjenner den dype smerten brenne  inni deg.

Så gå mot uroen, min venn! Gå mot det du frykter. Mot skammen. Gå dit hvor du føler deg liten og hjelpeløs. Udugelig. Der du møter motstand . Dit du ikke vil gå.

Du spør meg; hvorfor skal jeg gå dit? Hvorfor ikke bare gjøre det jeg alltid har gjort? Være lydig, snill. Jobbe hardt. Være slik jeg tror jeg må være, for å få høre til.

Du trenger å ha det vondt. Du trenger å føle skyld, skam. Være redd og usikker. Ikke vite.Du trenger å bli kjent med  smerten på innsiden. Det som  ber om å bli sett.

Langsomt vil noe endres. Du vil finne DEG. Den du alltid har vært. Den du er. Du vil finne gleden. Kjærligheten. Latteren. Alt det som du savner.

Men du kan trenge en hånd, en som støtter deg, for:

Det kommer til å bli ubehagelig og vondt. Når du lytter til deg selv, endrer kurs. Du vil møte motstand. Fra deg selv og andre.

Om du fortsetter i samme spor, vil livet fortsette å banke på døren. Hardere og hardere. Helt til du lytter. Innover i deg selv.

Så gå den vanskelige veien, den du ikke vil gå. Gå mot uroen min venn.

Vir meus

Hvordan går det med deg?