Det er good news å ha det dårlig

Denne artikkelen er publisert på RVTS sine hjemmesider. Det er så stort for oss å få vårt perspektiv publisert av Helsedirektoratet!

RVTS står for regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging.

Her snakker Caspar om det å ha det dårlig, selvmordstanker etc.

--------

Det er good news å ha det dårlig

Det sier Caspar Seip, fysioterapeut, psykoterapeut, uro-lærer og selvutnevnt «helt vanlig dust».

Det første han gjør i Teams-møtet vårt, er å vende datamaskinen mot ruskeværet utenfor. Det er grått i sør og strålende sol i nord. Og det gir en fin inngang til det vi egentlig skal snakke om. For vi kan ikke kontrollere verken ruskevær, stormer eller solskinnsdager. De kommer når de vil.

Sånn er det ofte ellers i livet også.
– Er det dårlig, så er det dårlig. Det beste vi kan gjøre å akseptere det, sier Caspar.

– I stedet for å forbanne jævelskapen og skape masse drama rundt det i håp om at det blir bedre, bør vi heller øve oss på å bli bedre på å ha det dårlig.

Artikkelen kan leses i sin helhet på RVTS Sør sine sider

Skal ikke noen ta tak i meg?

Skolens test- og vurderingsregime reduserer elever og lærernes potensiale