Tilbake til alle arrangementer

Sensommervandring med Caspar og Helge

7 dagers vandring i naturen

Vi, Caspar Seip og Helge Zimmer fra UROskolen, tar hvert år med en gruppe på en flere dagers vandring i naturen mens vi utforsker uroens betydning i livet vårt. Du er velkommen til å bli med!

7 dager (6 netter) skal vi vandre sammen i skogen. Det er ingen krevende og lange dagsmarsjer med tung bør, og ingen delmål eller harde konkurranser eller noe vi skal oppnå ila uken.

Vi skal møte indre uro og øve på å være sammen med indre og ytre virkelighet slik den er. Turen blir en lang, praktisk og intensiv workshop for å fordype arbeid du har lest om i boken «Kampen mot uroen» og hørt om i podcastene til UROskolen og til Guro & Guru.

Hele året er vi glade for å kunne komme ut i naturen som et sted for å få hjelp til å gi slipp på tankekjør og alle problemene vi tror vi må løse før livet kan bli slik det burde være. Vi Urolærere går ofte på tur, både alene og sammen, det gir oss så mye. Hver sommer sørger vi for å sette av noen uker til vandringer i skog og fjell sammen med en gruppe uroelever som vil oppleve det unike som skjer når vi lever i naturen i mange dager i strekk. Vi har funnet frem til områder som har lite kjent og lite brukt natur, som vi føler oss heldige som kan dele med andre en ukes tid. Vi lever ute, vi sover i telt eller under åpen himmel, vi spiser våre måltider rundt bålet eller tett sammen under et slags beskyttende tak av bar eller løv eller en tett presenning. Vi vandrer, for det meste ganske langsomt gjennom skog og over hei mens vi lar naturen virke på kropp og sinn. Ofte sitter vi ned og samtaler om tema vi forsøker å gå i dybden på, og se dem fra det felles ståstedet vi forsøker å bygge opp, fra der hvor vi får UROperspektivet. Vi brenner bål og koker kaffe, nyter matpakken, vi plukker bær, sopp og annet spiselig fra naturen. Vi spiser velsmakende måltider tilberedt av våre gode hjelpere når vi kommer frem til en ny leir om kvelden. Vi nyter stillheten, det rene vannet i bekken, den klare luften, solen, badevannet, regnet, vinden, roen, naturens dufter, det store og det lille.

Disse turene passer for alle som vil lære uroens vei og vil vandre langs den sammen med andre. Hensikten med disse turene er å forske i våre egne mønstre og hjelpe hverandre med å trenge inn i dem for å kunne bli fri fra dem. Det kreves ikke at du er i god form, det skal ikke bæres tungt, det blir ikke satt ambisiøse mål. Du må ha godt turutstyr, som telt, sovepose, gode støvler og klær, men du klarer deg fint med en helt vanlig kropp som liker å bli brukt og som tåler å bli litt sliten.

Sommeren 2024 har vi planlagt to turer på Østlandet, en tur i rolig fjellterreng omkring 1000moh (sensommer) og en tur i skogsterreng max 800moh (forsommer). Du vil få detaljert info om sted, oppmøte og pakkeliste når det nærmer seg tiden for vandring. Det er begrenset antall deltakere på vandringene, max antall er 12. Helge og Caspar er lærere og turledere, 2 personer er våre hjelpere og tilretteleggere (frakter bagasje, setter opp leir, lager mat, sørger for forsyninger) og kanskje vi har med en eller to studenter som er med for å lære og for å hjelpe til.

Turene pleier å bli fulltegnet, så vi anbefaler å melde deg på så tidlig som mulig.

Praktisk informasjon

Alle deltagere må ta med seg personlig turutstyr inkl. dagstursekk, klær, sovepose og telt (pakkliste vil du få ved påmelding). På dagtid vil vi gå med lett dagstursekk, og annet utstyr vil bli fraktet videre til neste leir med bil.

Alle måltider er inkludert og frokost og middag blir laget for oss av vårt crew. Husk å oppgi evt allergier ved påmelding.

Turen gjøres på eget ansvar og evt reiseforsikring må deltagerne ordne selv.

Turen krever ikke andre ferdigheter enn at du kan gå noen timer i naturen hver dag i passende tempo.

Pris og påmelding

Turen koster 16.900,- per person, inkludert 3000,- i depositum, og betales i sin helhet ved påmelding. Earlybird pris: 15.000,-. Denne prisen varer tom 31.12.23

(Ingen tilbakebetaling fra 1 mnd før avreise). Det anbefales å skaffe seg reiseforsikring.

Vi må ta forbehold om uforutsette hendelser gjør at vi må flytte eller avlyse turen. Dersom dette skjer vil depositum/deltakeravgift som er innbetalt tilbakebetales. For øvrig vil ikke depositum tilbakebetales.

Påmelding her

Det anbefales å ta timer før en vandring for å fullt utbytte av turen. Det er viktig for oss å bli kjent for de som skal være med på tur, og vi mener man helt klart får veldig mye mer igjen ved at man har blitt litt kjent med sin egen uro og vår tilnærming til å bruke vår indre smerte til noe konstruktivt i livet.

22. juni

Forsommervandring med Caspar og Helge